ادعای نبوت یا امامت بدون شهادت خدا و نص خدا و بدون وصیت، فایده ای ندارد




بِسْمِ اللهِ الرحمن الرَّحيِم
اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدألأٍئݦة وَألْمَهْدیٖینْ وَسَلِم تَسْلٖیٖما

با سلام در متن گذشته به یک خاطره در روشنگری از حفظ وصیت برای صاحبش اشاره شد. در این پست به نکات و روایاتی در مورد مدعیان دروغین و وصیت یا نص می پردازیم.

باید توجه داشت که سخن ما در مورد غیر ممکن بودن ادعای نص تشخیصی است؛ نصی که به بازدارنده از گمراهی بودن، توصیف شده است؛ ولی ادعای جایگاه الهی داشتن به طور کلی، ممنوع نیست. ادعای جایگاه الهی یا پیامبری یا خلافت الهی در زمین، باطل و سفیهانه است و بدون احتجاج به وصیت (نص تشخیص) بسیار اتفاق افتاده است و چه بسا فردی که ادعای باطل کند، مدت زمانی زنده بماند. مثال این افراد، مسیلمه ی کذاب است که در زمان رسول الله (ص) ادعای پیامبری نمود و مسیلمه بعد از وفات رسول الله محمد (ص) نیز زنده بود. ادعای بدون شهادت خدا و نص خدا و بدون وصیت، فایده ای ندارد و ادعایی سفیهانه است و هر فردی که این مدعی باطل را تصدیق کند، عذری در محضر خداوند ندارد.
بنابراین، منظور ممنوع بودن ادعای اهل باطل به صورت مطلق نیست، بلکه منظور ممنوع بودن ادعای «نص تشخیصی» است. نصی که به بازدارنده از گمراهی برای فردی که به آن چنگ می زند، توصیف شده است که همان وصیت خلیفه ی خدا برای مردم است. این ممنوع بودن را به صورت عقلی ثابت نمودیم و نص قرآنی و روایی نیز آن را تایید می کند. این موضوع را واقعیت نیز تاییدمی کند؛ گذشت صدها سال بر این نص، بدون این که فردی آن را ادعا کند، برای اثبات این حقیقت کافی است! از وصیت های پیامبران در تورات و از وصیت عیسی ع صدها سال گذشته است و فردی غیر از محمد (ص) و اوصیای بعد از او، ادعای آن را نکردند، همان طور که وصیت پیامبر(ص) را غیر از امامان ع کسی ادعا نکرده است. امام رضا ع این واقعیت را بر جاثلیق احتجاج کرده است. بعد از این که از تورات و انجیل، نص از پیامبران قبلی بر محمد رسول الله (ص) را بیان نمود، جاثلیق این گونه احتجاج کرد که امکان ادعای نص ها بر بیشتر از یک فرد امکان دارد، احتجاج امام رضا ع  بر جاثلیق این بود که وصایا را افراد باطل ادعا نکردند، این نص، برای تشخیص مدعی است. جاثلیق گفت:«... ولی برای ما ثابت نشده است که این فرد، همان محمد (ص) است. به صرف این که نام او محمد (ص) است. نمی توانیم به پیامبر بودن او اقرار کنیم، و ما شک داریم که این فرد همان محمد (ص) شما است ... ». (امام) رضا ع فرمود: «به شک احتجاج کردید! آیا خدا قبل یا بعد از آن، از زمان آدم تا امروز، پیامبری که نامش محمد باشد، برانگیخت؟ در حالی که او را در همه ی کتاب هایی که بر همه ی پیامبران فرستاده شد، غیر از محمد(ص) می بینید؟!» (آنها) از پاسخ بازماندند.
احتجاج اوصیای قبلی به این نص، بر افرادی که به او ایمان دارند، حجت است. عیسی ع و محمد (ص) به آن احتجاج کردند. عیسی ع به نص پیامبران قبلی احتجاج کرد، با توجه به این که بلافاصله بعد از آنها نبود. همان طور که در قرآن ذکر شده است، محمد (ص) به نص عیسی ع احتجاج کرده است و همین طور به نص پیامبران قبل از عیسی ع به او. خدای متعال فرمودند: «وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَذَا سِحْرٌ مُبِينٌ» صف 6
 (و زمانی که عیسی بن مریم فرمود: ای بنی اسرائیل، من رسول خدا به سوی شما هستم، و توراتی که پیش روی من است را تصدیق می کنم، و به پیامبری که بعد از من می آید و نامش احمد است، بشارت میدهم. وقتی دلایل روشن را آورد، گفتند: این سحری آشکار است.)
«الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».اعراف 157
(افرادی كه از پيامبر اهل ام القری (مکه)  تبعیت می کنند، همان فردی که نام او را که در تورات و انجيل نوشته شده است. دیدند، آنها را به (انجام) معروف دستور می داد و از (انجام) منکر باز مى داشت، پاکی ها را برای آنها حلال می کند و خبائث را بر آنها حرام می کند و بارهای تکالیف سنگین و زنجیرها را از آنها برمی دارد. افرادی که ایمان آورند و از او حمایت کردند و او را یاری نمودند و از نوری که با او فرستاده شد، تبعیت کردند، آنها همان رستگارانند.) خداوند در قرآن بیان کرده است که اگر ادعای محمد (ص) باطل بود (که هرگز این طور نیست) خدا او را با ادعا نمودنش رها نمی کرد، زیرا خداوند وظیفه ی حفظ نص و نگه داشتن از ادعای اهل باطل را برعهده دارد.
در نتیجه طبق روایات و آیات بیان شد که نص یا وصیت الهی  توسط خداوند برای صاحب آن حفظ می شود و نه از هر مدعی بدون نص جلوگیری انجام می شود.

لینک دانلود کتاب وصیت مقدس نوشتار بازدارنده از گمراهی




وب سایت فارسی رسمی انصار امام مهدی (ع)
سایت رسمی زمان ظهور






نظرات

  1. اللهم صل علی محمد و آل محمد الائمه و المهدیین و سلم تسلیما کثیرا

    پاسخحذف
  2. سخن ما در مورد غیر ممکن بودن ادعای نص تشخیصی است؛ نصی که به بازدارنده از گمراهی بودن، توصیف شده است؛ ولی ادعای جایگاه الهی داشتن به طور کلی، ممنوع نیست. ادعای جایگاه الهی یا پیامبری یا خلافت الهی در زمین، باطل و سفیهانه است و بدون احتجاج به وصیت (نص تشخیص) بسیار اتفاق افتاده است و چه بسا فردی که ادعای باطل کند، مدت زمانی زنده بماند.

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های معروف از این وبلاگ

خاطره و روشنگری با مثال در مورد وصیت مقدس رسول الله (ص)

داستان این کتاب، مصیبت پنجشنبه و وصیت رسول الله (ص)

آخرین وصیت رسول الله (ص) به نقل از شیعیان